bubblesnaargriekenland.reismee.nl

via Duitsland weer thuis

Maandag 29 april 2019: Het grootste deel van de nacht en vanmorgen was het droog en bewolkt. We rekenden af op de camping, dat was nog even lastig want de eigenaar bleek niet te kunnen rekenen en dat kan nadelig uitvallen voor de gast, maar even zo goed voor hem. Uiteindelijk klopte alles en zijn we naar het noorden gereden. Als snel werd de bewolking wat dikker. We reden door de 6 km lange Sveti Rok tunnel en toen we daaruit kwamen reden we in de regen en was de temperatuur flink gedaald naar 6 graden. Op zeker moment was het nog maar 4 graden. Uiteindelijk hield de regen op en steeg de temperatuur weer. Er zijn over de autoweg naar Zagreb meerdere wildviaducten, er staan bordjes bij met plaatjes van de dieren waarvoor men het viaduct gebouwd heeft, in dit geval beren en wolven.

Tegen vieren installeerden we ons op de campercamping in Graz. Er staan minstens 30 andere kampeerders. En ja hoor, vanavond is het weer begonnen te regenen.

Dinsdag 30 april 2019: We hebben Graz verlaten via de 10 km lange Plabutschtunnel, de tunnel begint dichtbij de camping en eindigt aan de stadsgrens, de tunnel is onderdeel van de snelweg A9 naar Wels in het noorden van Oostenrijk. Er liggen meer tunnels in die A9, twee ervan kosten extra tol. Het regent pijpestelen en de regen stopt pas vlak voor de Duitse grens. Vanaf de grens hebben we droog en redelijk zonnig weer. Het is niet echt druk op de weg, wel regelmatig vertraging door wegwerkzaamheden. We overnachten op de mooie gemeentelijke camperplaats in Wolframs-Eschenbach, maar eerst maken we een wandeling door het ommuurde stadscentrum. Het ommuurde centrum bestaat maar uit een paar straatjes met een mix van mooi opgeknapte oude huizen en nieuwbouw in stijl met de originele huizen. Er is een hotel met de voorgevel van het middeleeuwse kasteel. In deze regio zijn meer van die oude ommuurde stadjes. Na de wandeling genieten we nog even van de zon.

Woensdag 1 mei 2019: Om 06.00 luidden de kerkklokken de nieuwe dag in. Een zonnige dag. We ontbijten op ons gemak en rijden verder huiswaarts. Het is 1 mei, een vrije dag in Duitsland en vrachtwagens mogen dan op een enkele uitzondering na niet rijden. Rustig op de weg dus. Tegen drie-en komen we aan op de camperplaats in Mendig. Er staan al meerdere campers. Mendig heeft een vulkaanmuseum en een vulkaanbrouwerij. De brouwerij brouwt vulkaan bier. In het gebied werd basalt gewonnen, vroeger ondergronds en daardoor ontstond er een door mensen gemaakt gangenstelsel waarin de temperatuur altijd constant is. In de vulkaankelders liet men vroeger het bier gisten. Men kan op bepaalde tijden onder begeleiding de gangenstelsels en kelders bezoeken.

De vulkaanbrouwerij heeft een café en een restaurant, vandaag zit heel het terras van het café vol en ook het grote restaurant is druk bezocht.

Wij zijn tegen 19.00 gaan eten in het restaurant, het caféterras zat nog helemaal vol en in het restaurant hebben we een half uur op een plaats moeten wachten. De bediening werkt zeer efficiënt en het bestelde eten was heerlijk. We overnachten vannacht met ongeveer 20 mede camperaars.

Donderdag 2 mei 2019:Vanmorgen was het heel wat drukker op de weg dan gisteren, vrachtwagens mochten weer rijden. Zonder oponthoud hebben we thuis bereikt.

We hebben volgens de teller 8093 km gereden in 55 dagen. We reden door 12 landen.

Griekenland zo vroeg in het voorjaar is achteraf gezien voor trekkers zoals wij eigenlijk geen goed idee: Het weer is niet erg stabiel; wij hadden erg veel regen. Er zijn weinig campings open, veel campings liggen ver van de dorpskom, in de toeristenoorden is alles nog gesloten.

De route vanaf Athene :

Godelive

Het is zo jammer dat jullie geen geluk hadden met het weer. De reis begint zowat met regen ☔ en eindigt met regen. Nu jullie thuis zijn hopelijk weer een beetje zon. Groetjes

Hilde en Albert

Welkom thuis weer.

Ben

Genoten van jullie reisverhalen. Inderdaad jammer van het weer. Hopelijk wordt het in Nederland ook weer wat beter. Tot later.