bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Krka watervallen

Zaterdag 27 april 2019: Vannacht heeft het geonweerd en vanmorgen was het fris en vielen er nog wat regendruppels. We vertrokken in grijs weer van de camping, maar vrij snel verdween de dikke bewolking en kwam de zon tevoorschijn. We reden noordwaarts, beneden zie je Dubrovnik liggen, een mooi gezicht, er lag een Cruiseschip klaar om aan te meren.

De weg is niet al te breed en loopt vele kilometers langs de kust. Om verder te kunnen naar het noorden moet je ong. 20 km door Bosnie-Herzegovina, dat betekent 2x een grensovergang. Er stonden wat auto’s voor ons, maar beide grensovergangen kostten een kwartier. De ambtenaren wierpen een vluchtige blik op de paspoorten en dat was het dan.

We hebben verder autoweg gereden, een mooie autoweg door saai bergachtig gebied, vooral stenen en vrij lage begroeiing. Er liggen erg weinig dorpen in de bergen, de dorpen die we konden zien bestonden uit maar een paar huizen.

We verblijven nu op een hele kleine camping naast een parkeerplaats bij de ingang van een nationaal park met watervallen. Er ligt ook een sportveld met minstens 3 voetbalvelden naast elkaar naast het campinkje. Op die velden was vanavond een toernooitje met op zijn minst 10 jeugdteams.

Zondag 28 april 2019:Vanmorgen een wolkenloze hemel, dus het voelde al vroeg warm aan. We zijn per fiets naar het Nationaal park gegaan, het is een enorm watervallenpark( Krka watervallen). De entree bedraagt 100 kuna per persoon; voor dat bedrag kun je ook per boottaxi vanuit het dorp naar de watervallen gaan. Vanuit de ingang moet je met de fiets nog ong. 4 km langs de rivier fietsen, goed te doen. Bij de ingang van de watervallen is een fiets parkeerplaats. Er is een goed bewegwijzerd wandelpad langs alle watervallen, de wandeling kost ong. een uur. Om een of andere reden hebben wij het pad tegen de looproute in genomen, dus almaar hele busladingen tegenliggers. We noteerden op zeker moment een groep uit bus nr. 21.

Er is een museumpje in een oude watermolen, er is tevens een elektriciteitscentrale van voor 1900. Het zijn de allermooiste watervallen die we na Victoriafalls gezien hebben. Victoriafalls en deze watervallen zijn echter niet vergelijkbaar.

Op het voetbalveld dichtbij de camping waren vandaag weer veel jeugdwedstrijden, zelfs met muziek. Tegenover de camping was in een restaurant vanaf het middaguur een feest met muziek, het klonk allemaal heel gezellig.

Vanavond hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje in het dorp, het geheel zag er leuk uit en had veel gasten. De bediening gebeurde door een vader en zijn 2 zoons.

Inmiddels regent en onweert het weer, is inmiddels dagelijkse kost.