bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Glyfa-Epidavros

Dinsdag 9 april 2019:Vanmorgen weer een fikse bui met hagel, daarna werd het best zonnig bij veel wind. Soms erg bewolkt, dan weer zon. We hadden nog wat was en die hebben we vandaag maar gewassen, drogen ging snel door de harde wind. Deze keer ruikt de droge was gewoon fris.

Woensdag 10 april 2019:Vannacht weer een paar buitjes en dan vandaag een heerlijk zonnige dag. Via het strand naar de buurcamping gewandeld. Die camping staat bekend als erg luxe en zo zag de camping er ook uit. Meer klanten dan de camping waar wij verblijven had die camping niet. Vandaag hoorden we van Duitsers op deze camping dat in Servië nog steeds oplichters bezig zijn. Een Duitser op deze camping had zeer recent overnacht langs de autoweg in Servië en de volgende morgen startte zijn auto niet meer. Hulpvaardige Serviërs waren natuurlijk in de buurt en ze wisten ook een garage. Het vervolg is simpel: de reparatie(van de sabotage) werd een kostbaar verhaal. Het zure voor deze Duitser is dat hij de waarschuwing gemist heeft, er wordt al een hele tijd voor deze vorm van oplichting gewaarschuwd via diverse fora.

We hebben heerlijk gegeten in het campingrestaurant en tevens gezellig gekletst met een stel Oostenrijkers. Zij zijn nog maar net in Griekenland aangekomen met de Ferry vanuit Italie.

Donderdag 11 april 2019: Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken voor een rit van 260 km door de bergen. ( van west naar oost op de Peloponnesus). Er is onderweg geen mogelijkheid om te overnachten, dus minder km’s zal niet lukken. Tom Tom doet raar, dus we gebruiken maar ouderwets de wegenkaart. In het dorp niet ver van de camping lijkt een markt te zijn, we zien marktstalletjes aan het eind van een zijstraat en we passeren een open wagen gevuld met kippen en eentje met schapen en geiten. Die markt bezoeken gaat jammer genoeg niet, we denken veel tijd nodig te hebben voor onze rit vandaag. We doen wel eerst boodschappen in Pyrgos en rijden dan richting Olympia, de plaats waar de olympische spelen zijn ontstaan. We slaan Olympia over, vandaag geen oude stenen.

De weg is mooi 2 baans tot we de echt de bergen inrijden. Daar is de wat smallere 2 baans weg vele km’s voorzien van nieuw asfalt. We rijden weer vele haarspeldbochten door een mooi landschap en langs een diep ravijn. Er liggen weinig dorpen op de route en er is weinig verkeer. Wel is de weg door de dorpen weer erg smal. We komen door het dorpje Lagadia, het dorp hangt tegen een berg en boven een diep ravijn, de huizen lijken gebouwd op terrassen. Het dorp is ook erg oud en een toeristische trekpleister. Uiteraard is de weg door het dorp smal, maar er zijn veel winkeltjes met toeristische artikelen en meerdere restaurantjes. Toeristen zijn er nu niet, maar het geheel ziet er wel aantrekkelijk uit. Zoals wel meer in Griekenland is er nauwelijks parkeergelegenheid. We tanken bij een tamelijk nieuw tankstation dat hoort bij een geiten/schapenmelk fabriek, er hoort een winkeltje bij met heel veel kaasjes en andere melkprodukten. Het is lunchtijd, maar ze verkopen geen broodjes, dus we kopen koffie en smeren dan maar ons eigen brood in de camper.

Onderweg in de bergen lagen ondanks het weinige verkeer hier en daar doodgereden dieren, we zagen een paar eekhoorntjes en een hond, eerder zagen we al enkele vossen en vaak katten.

In de buurt van Argos komen we voorbij een Acropolis en besluiten die berg te bezoeken.

Het blijkt een ruïne van een soort fort, er staan muurresten en funderingen. Wat overal in Griekenland en ook hier opvalt is dat er geen beschrijving is van wat we nu precies bezichtigen, er staat nergens welke zalen/kerkers/ruimten er zijn geweest. Er staat wel iets over de renovatie en over mozaiek vloeren, maar we vinden geen mozaiek vloeren.

Uiteindelijk bereiken we de gezochte camping, ook deze camping ligt tamelijk ver van de bebouwing en is bereikbaar via 1,5 km smalle weg. We staan weer aan zee. De meeste campings op de Peloponnesus schijnen aan zee te liggen. Als we ons installeren, begint het weer te regenen, gelukkig stopt de regen ook weer snel en verschijnt een mooie regenboog.

Tomtom lijkt nu definitief overleden en dat is erg vervelend. We willen graag naar huis reizen via Albanie en Kroatie, maar we hebben geen goede wegenkaarten van die landen en telefoon-internet zit voor die landen niet in ons abonnement, dus google-maps kunnen we daar ook niet gebruiken.

Ben

Vervelend dat jullie Tom Tom stuk gegaan is. Wat zijn we tegenwoordig toch afhankelijk van techniek nietwaar?