bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Finikounda naar Glyfa

Zaterdag 6 april 2019:Gelukkig is de regen vannacht gestopt en de wind gaan liggen, wel staan er vanmorgen nog grote plassen en is de zee nog erg woest.

Tegen de middag komt er zelfs af en toe een mager zonnetje tevoorschijn.

Op het strand liggen veel takken en hier en daar zelfs op de weg die grenst aan het strand; de zee heeft vannacht flink tekeer gegaan.

Het werd vandaag een graad of 18 met weinig wind. We zijn naar het dorpje zelf gelopen, Finikounda is een leuk ogend dorpje met een kleine haven en heel veel restaurantjes. Er waren maar enkele restaurantjes open. Er waren geen toeristen en er werd hard gewerkt . Er werd verbouwd en schoongemaakt; het toeristenseizoen komt eraan.

Op de terugweg over een camping waar we langs kwamen gelopen, een mooi ogende en goed onderhouden camping, met vast veel schaduw in de zomer en aan de zeekant vrije plaats indeling. Er stonden een stuk of 6 kampeerders bij het strand. Bij terugkomst op de camping nog even in het zonnetje gezeten, maar toen de wind aantrok koelde het al snel af.

Zondag 7 april 2019:Het was vannacht niet veel afgekoeld en vanmorgen scheen de zon voorzichtig. De weersvoorspelling was dat we droog weer zouden krijgen, dus een goede gelegenheid om de was te doen en lekker in het zonnetje te gaan zitten. Wel zagen we steeds meer donkere luchten om ons heen. Toen het beddengoed eenmaal hing begon het te druppelen. Voor het begon te hozen hebben we nog snel alles onder een afdak van de camping kunnen hangen, daar kwam ook een Oostenrijker met een heel droogrek vol wasgoed naartoe.

Het heeft een paar uur flink doorgeregend, heel de camping stond blank.

Inmiddels is de was gelukkig wel droog, de zon hebben we na vijven nog even gezien.

Veel campings in landen buiten West Europa pompen hun water zelf op, vaak ruikt dat water niet al te fris en trekt die geur in je wasgoed, zo ook op deze camping.

Maandag 8 april 2019: Vannacht heeft het af en toe wat geregend en ook tijdens ons ontbijt valt er af en toe een druppel regen. We rijden tegen tienen de camping af richting noorden. Eigenlijk wilden we het fort in Methoni bezoeken, maar als het regent is dat niet leuk, we rijden door Pilos en zien de oude stadsmuren, maar er valt nog steeds regen, dus ook daar maar doorgereden. Via wat haarspeldbochten rijdt je door die stad heen.

We volgen de kustweg en komen door Gialova, inmiddels komt de zon door de wolken en passeren we een camping die open is. We besluiten toch maar verder te rijden, het is pas half elf in de morgen. We rijden een leuke weg langs de kust en door de olijfgaarden. Hier en daar een dorp, in Filatra staat een heuse kleine kopie van de Eifeltoren, en dan door Kyparissia. Over omleidingen om een stad hebben de Grieken blijkbaar nooit gehoord, dus moeten we helemaal door het centrum. Dat gaat een tijdje verrassend goed, maar dan opeens staat er van alles dubbel geparkeerd, dus stoppen, wachten, zigzaggen, opletten en dan hebben we blijkbaar de juiste afslag gemist. Terug via een paar een richtingsstraatjes, maar ook daar parkeert men zoals het uitkomt. Ik ben maar voor de camper uitgelopen om te kijken of we tussen de auto’s passen. Uiteindelijk weer op de goede weg. Dan volgt kilometerslang een prachtig brede 2 baansweg. Er woont niemand en er rijdt niemand, maar toch…. We komen langs een meer met een verlaten sanatorium.

Er staat een verlaten restaurant langs de weg wat in betere tijden blijkbaar een treinstationnetje voor het sanatorium is geweest. De spoorlijn en het perronnetje zijn ook nog aanwezig.

Als we gaan tanken duiken er onmiddellijk 2 medewerkers op; willen we misschien koffie vraagt er een. Goed idee, heb je ook een belegd broodje? Enthousiast haalt hij een belegd stokbroodje. Het is lunchtijd, dus we zijn allemaal blij met deze oplossing.

Dan rijden we naar Katokolo, een plaatsje op een landtong. Geen idee waarom we daarheen reden, maar we komen terecht in een soort Rosada met een haven waarin een gigantisch cruiseschip ligt en heel veel winkeltjes en restaurantjes.

Als we teruggaan naar de camper spreekt een Nederlandse dame ons aan omdat bubbles op het dashboard ligt. Zij en haar partner maken een cruise met het schip dat daar ligt, ze zijn vanuit Mauritius nu op weg naar Venetie. De deelnemers aan de cruise komen uit alle werelddelen.

Na ons bezoek aan Katokolo komen we terecht in een hevige bui, veel regen en hagel in korte tijd. We zijn door tuinbouwvelden met veel plastic tunnels, naar het noordelijker gelegen Glyfa gereden en staan nu op een leuke, al behoorlijk goed bezette camping aan een mooie baai aan zee. Registratie vindt de eigenaresse van ondergeschikt belang, wel krijgen we een potje eigengemaakte jam. Het campingrestaurant is elke avond open voor wie wat wil eten, uiteraard is de keuze beperkt.

Ben

Met belangstelling jullie verhaal gelezen. Het weer is nog niet altijd wat je graag zou willen, maar helaas niets aan te doen.

Godelive

Jullie hebben wel veel pech met het weer. Jammer toch.