bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Mystras

Zondag 31 maart 2019:Vannacht is de klok verzet, een uurtje minder nachtrust dus. Na het ontbijt zijn we bij zonnig weer en nog steeds veel wind vertrokken richting Mystras. Mystras is een klein dorpje met een archeologische site bij Sparta.

We rijden weer door de bergen, het grootste deel van de route is dezelfde als op de heenweg, dus prachtige vergezichten en heel veel haarspeldbochten. En ja, we moeten ook weer door Kosmas, het dorpje hoog in de bergen, met de erg smalle straatjes. Opeens rijden we door een sneeuwlandschap, het begint met hier en daar een sneeuwrestje langs de weg, maar in Kosmas ligt heel veel sneeuw, wel zijn de wegen vrij. Blijkbaar is er tijdens de 24 uur regen die we hebben gehad op deze hoogte sneeuw gevallen. We stoppen op het dorpsplein voor de kerk, deze keer zijn we niet de enigen, er staat een busje met toeristen en er zijn bewoners op straat. Ik breng een kort bezoekje aan de kerk en krijg daar van de kosteres een bosje bloemen, ze legt in het grieks uit waarom bloemen, maar helaas versta ik er niets van.

Er ligt een leuke taverne aan het plein, binnen brandt een grote houtkachel en het is er lekker warm. De taveernebaas wijst ons de juiste weg naar Sparta. Er staat wel een bord, maar we herinneren ons de omleiding en willen ons niet vastrijden in de smalle straatjes.

Tegen twee-en arriveren we bij de archeologische site van Mystras, we parkeren op een ruime parkeerplaats bij een druk bezocht restaurant. Mystras was in de byzantijnse tijd een bloeiende stad, gebouwd rond de 13e eeuw. Er woonden op het hoogtepunt 40.000 mensen in de stad. In 1770 werd de stad geplunderd en in de as gelegd in opdracht van de Turken. De bewoners verhuisden naar Sparta en lieten Mystras achter als spookstad. Er zijn nog veel resten en ruĂŻnes uit vervlogen tijden, vooral muren van de kerken en kloosters staan er nog.

In de kerken zijn gedeelten van fresco’s bewaard gebleven. In een kerk zagen we ook gedeelten mozaiekvloer. Een museumpje is er ook, maar daar was weinig bijzonders te zien.

Er staan ook resten van het paleis, maar dat wordt gerestaureerd en konden we niet bezoeken.

We staan nu op een camping bij het dorpje, Er staat ook een Fin en 2 Duitsers. We kwamen hier ook weer de 2 Duitse dames tegen die we sinds Athene op elke camping hebben gezien.

We zagen onderweg ergens een nieuw stuk weg liggen, keurig geasfalteerd, maar de eg begint niet echt ergens en eindigt zomaar in het niets. Er zijn hier erg veel bochtige 2 baans wegen met een dubbele doorgetrokken streep in het midden. Je mag daar dan niet overheen, dus niet links af, maar ook niet vanuit een uitrit naar links, vaak staat er een verkeersbord dat zegt dat je naar rechts moet rijden. Heel begrijpelijk maar…..Er zijn bijna nooit rotondes of keerpunten en als je je dan aan de regels houdt, zou je nooit meer op je bestemming kunnen komen. Dus ook wij hebben al meerdere malen de verkeersregels overtreden, maar vandaag hebben we onze eerste rotonde in Griekenland gereden.

Godelive

Mooi landschap in de sneeuw âť„ ?

Ben en Godelive van Dommelen

Staan jullie op Castle View of Paleologio? Castle View is vorig jaar overgenomen door de zoon van de eigenaar, die voorheen verhuurde aan een familielid. Paleologio heeft een erg (corpulente) eigenaar, die zeer vriendelijk is. Maar ook wel een "bruin café" imago voor de lokale Grieken. Geniet van jullie verblijf daar.