bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Leonidio

Donderdag 28 maart 2019 :Het regent al heel de nacht en dag, geen enkel droog moment. De temperatuur komt niet boven de 9 graden. We maken er maar een rust en wellnesdag van, dus uitslapen, een extra lange warme douchebeurt, een boek lezen, een middagdutje hoort er ook bij. Gelukkig heeft de camping een grote overdekte ruimte met kookplaten, afwasbakken en eettafels. Zo kunnen de tentbewoners en “kleinbehuisden”, kampeerbusjes zonder voorzieningen, toch droog koken en eten. Er staan inmiddels overal grote plassen op de camping.

Vrijdag 29 maart 2019:Vannacht is de regen eindelijk gestopt, het had inmiddels 24 uur non-stop geregend. Sinds het niet meer regent waait het heel hard. Vanmorgen scheen wel een mager zonnetje. We zijn vanmiddag naar het dorpje gefietst, Leonidio is een heel oud dorpje met erg smalle straatjes maar ook een paar leuke pleintjes met terrasjes. Het dorp ligt aan de voet van de bergen die doorlopen tot de zee. De Dafnon rivier mondt in dit dorp uit in de zee, de rivier staat overigens droog, ook na 24 uur regen. Het was erg fris vandaag, dus de terrasjes waren leeg. In de orthodoxe kerk was de schilder bezig met de fresco’s op de wanden. De kerk was niet oud, maar wel mooi ingericht en beschilderd. We vonden een supermarkt in het dorp, verassend groot.

Net voorbij de camping ligt het haventje van Leonidio, de Plaka, eens een best belangrijke haven , maar nu alleen leuk voor toeristen en enkele vissersbootjes; er is wel een strand, meerdere restaurantjes, enkele appartementen gebouwen, een hotel en 2 mini supermarktjes. De camping herbergt 8 katten die niet komen bedelen bij de kampeerders, ze worden door de campingbaas gevoerd.

Zaterdag 30 maart:Het heeft gisteravond en heel de nacht hard gewaaid, en ook vandaag overdag bleef het flink waaien, soms met enorme windvlagen. Wel scheen de zon en uit de wind was het wel lekker, maar een plek vinden zonder wind is ons niet gelukt. We zijn via de kustweg naar een naburig dorpje, Poulithra, 5 km verder gefietst. Het dorpje bestaat uit enkele woonhuizen en verder appartementen en restaurantjes, op een na allemaal gesloten.

Vanavond zijn we gaan eten bij het haventje, de Plaka, er zijn 2 restaurantjes open in dit seizoen en onze keuze viel op Michel & Margaret. Het etablissement ziet er van buiten wel leuk uit. Bij 13 graden en veel wind is op het terras zitten geen pretje, dus we kiezen voor binnen zitten. We komen terecht in het meest oubollige interieur dat we ooit gezien hebben, compleet met scheepstoeters, schelpen, bruin geblokte gordijntjes, etc. Het personeel is wel vriendelijk, maar het eten is niks bijzonders en erg zout, zelfs op de groene sla zit zout. Ons maal inclusief een fles water, wijn en 2 mini ijsjes kostte 25 euro. De groene sla was gratis, maar stond voor 4 euro op de menukaart.

Vanmiddag bij het afrekenen van ons verblijf, we gaan morgen verder, een uitgebreid praatje met een van de eigenaren van de camping. Hij was niet blij met Europa, vond dat Europa alleen de banken steunde en niet keek naar mensen, maar naar bankaccounts. Hij vond dat het dank zij de EU echt niet goed gaat met de Griekse burger; de belastingen zijn hoog en er is nauwelijks genoeg te verdienen om van te leven. Dit verhaal hoorden we de laatste week van meer Grieken. Ze zijn ook bang dat buitenlanders campings en restaurants te duur vinden en geven daarom op rare manieren korting. Het restaurant schonk ons de sla, de camping kost 16 euro per dag, maar bij afrekenen werd het 15 euro. Beetje triest, het is voor iedereen al een slap seizoen nu.

Godelive

Jammer ? dat het slecht weer is. Maar er komt verandering. De zon gaat schijnen. Zal er straks bij de Grieken ook een brexcit aankomen!

Godelive

Eeuwenoud interieur idd. Ze kijken wel wat voor kleur verf er de vlg x op moet flexca verf ??

Ben en Godelive van Dommelen

Camping Semeli moet het ongetwijfeld zijn. Voor onze begrippen 2 relatief jonge mannen (neven) die eigenaar zijn. Relatief kleine camping met (voor Griekenland) mooie voorzieningen. Ieder jaar verbeteren ze weer iets. Jammer dat de weergoden jullie een beetje in de steek laten.