bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Athene

Donderdag 21 maart:Daar de camping aan een erg drukke weg ligt was er vannacht wel geluid van verkeer, maar dat heeft ons niet gehinderd. Na het ontbijt zijn we op weg gegaan naar de stad. Onze Duitse buurman heeft ons gewaarschuwd voor veel criminaliteit in de stad; hij heeft een gat in een camperraam door poging tot inbraak op een parkeerplaats bij een museum. Gelukkig stoorde hij de inbrekers en zijn ze niet binnen geweest.

We zijn naar een bushalte vlakbij gelopen, daar staat een kaartjesautomaat. Er zijn diverse mogelijkheden, wij hebben een 5 daagse openbaar vervoerkaart voor Athene gekozen. Je kunt dan 5 dagen onbeperkt met het openbaar vervoer door Athene reizen. Kosten 9 euro pp. De kaartjes betalen was even lastig, de machine accepteerde onze pinpas en creditcard niet, uiteindelijk lukte betalen via contactloos betalen wel. Binnen 20 minuten stonden we in de stad. Daarna een stukje met de Metro en we stonden bij de oude bezienswaardigheden. Daar een combinatiekaart gekocht waarmee je toegang hebt tot meerdere bezienswaardigheden, de kaart is 5 dagen geldig en kost voor een 65 plusser de helft. De bezienswaardigheden vandaag bezocht zijn resten van vroegere gebouwen en complexen op best uitgestrekte terreinen. De hoofdmoot bestaat uit combinaties van stenen of funderingen en enkele bewaard gebleven delen van tempels. In het bijbehorende museum zijn alle gevonden voorwerpen uitgestald. Dat is best een indrukwekkende hoeveelheid; de voorwerpen komen uit diverse periodes van enkele eeuwen voor chr. tot enkele eeuwen na chr. Je kunt daar dan ook zien dat vorm, materiaal en design door de eeuwen heen verandert. Het is er ook druk met schoolklassen en volwassenen uit alle werelddelen.

Uiteindelijk komen we terecht op het Monastiraklou plein, het is er heel erg druk, er loopt permanent politie rond en regelmatig verjagen ze zigeuners, die even snel weer terugkeren. In de straatjes die op het plein uitkomen zijn allemaal winkeltjes. Boven een van de straatjes hangt het bord “flea market” maar wij vinden het daar echt niet op een vlooienmarkt lijken.

Aan hetzelfde plein ligt een groot metrostation en van daaruit zijn we teruggekeerd naar de camping. Inmiddels zijn er 2 Franse en een Nederlandse camper bijgekomen op de camping.

Overdag stond er veel wind, maar in de zon was het best aangenaam weer.

Inmiddels helpt ook het campingbeheer bij het vinden van een kabel voor het scheerapparaat; tot nog toe zonder succes.

Vrijdag 22 maart 2019: Een zonnige start van de dag, wel veel wind. De beheerster van de camping heeft voor ons adresjes gezocht waar we mogelijk een passende kabel voor het scheerapparaat kunnen kopen. Er zijn apparaat onderdelen winkeltjes in een galerij in de buurt van een metrostation. We zullen er later op de dag gaan kijken, maar eerst naar de Akropolis. De Akropolis is een tafelberg in Athene. Als we aankomen staat voor de kassa al een lange rij, wij dus blij met ons combi-ticket: we kunnen gewoon doorlopen. De ruïnes en resten zijn talrijk en beslaan een groot gebied. Oorspronkelijk is veel marmer gebruikt in de gebouwen en dat gebruikt men nu ook bij het restaureren van de resten van tempels en andere gebouwen. Het nieuw aangebrachte marmer heeft echter een wittere kleur dan het oude en dat ziet wat onecht uit. Mogelijk vergeelt marmer met de tijd? We passeren 2 amphitheaters op onze klim naar boven. Boven op de berg staan enkele tempels, waaronder het Parthenon. Het Parthenon was de belangrijkste tempel voor de godin Athena in Griekenland. Het is heel erg druk als we boven komen, het waait er ook vreselijk hard en dat maakt dat het erg koud is. Na een rondje langs de tempels genieten we nog even van het uitzicht; je hebt namelijk een geweldig uitzicht over Athene vanaf de Akropolis.

Aan de voet van de Akropolis ligt de Plaka, een wijk met smalle straatjes, winkeltjes en restaurantjes. We lunchen in een van de smalle straatjes. Er zijn straatmuzikanten en levende standbeelden actief.

Uiteindelijk gaan we met de metro naar het deel van de stad waar we mogelijk een kabel voor het scheerapparaat kunnen vinden en inderdaad, we vinden een winkeltje dat een kabel heeft. In de buurt van de winkeltjes zijn veel restaurantjes, ze zien er leuk uit en zijn goedkoper dan de restaurantjes in het meer toeristische deel.

Zaterdag 23 maart 2019:Onze laatste dag in Athene, we zijn even naar het Syntagmaplein gegaan. Aan dit plein staat het parlementsgebouw en elk uur is daar wisseling van de wacht.

Een militair probeert de belangstellenden op afstand te houden, “behind the white line” zegt ie met een streng gezicht, maar de Aziaten zijn maar moeilijk te overtuigen.

De wachten zien er ietwat belachelijk uit: een soort rode baret met een kwast, een soort jasje met plooirokje op een witte gebreide legging, waaraan net onder de knie ook weer een zwarte kwast hangt en schoenen met pompoenen. De aanwezige wachten hebben een blauw uniform, de aflossing heeft een wit uniform.

Exact om 11.00 komen er onder begeleiding van 2 militairen opeens 3 wachten aangemarcheerd, de aanwezige wachten zijn inmiddels aan een of ander synchroon ritueel begonnen met overdreven hoekige bewegingen. De nieuw aangekomenen nemen hun positie in met een ritueel van dezelfde hoekige bewegingen. Binnen 10 minuten is de wacht gewisseld. We nemen weer de metro. Op het plein waar we overstappen op de bus wonen in een open galerie 2 jonge daklozen; ze hebben hun hele hebben en houden in de galerie uitgestald; te weten twee slaapzakken en wat dozen met spullen. Erg triest om te zien.

We zijn nog even uit de bus gestapt bij een supermarkt voor wat boodschappen, maandag is een nationale feestdag, dus de komende 2 dagen zijn alle winkels gesloten.

Godelive

Het uitzicht op Athene is idd geweldig!! Prachtig. ?
Gelukkig kabeltje gevonden ??

Hildr

Ik had Tjeu wel eens met een baard willen zien.
Nog veel plezier.
Hilde

Nellie

Thieu gaat weer netjes geschoren verder. Prachtig jullie reis.

Ben

Ja, Thieu en Martine de stad Athene is zeker de moeite waard. Prachtig uitzicht over de stad. Ook het Parlementsgebouw (voormalig koninklijk paleis) en de wachtwisseling is een must see.