bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Delphi

Dinsdag 19 maart:Na afscheid genomen te hebben van onze Duitse buren en de campingbaas zijn we op weg gegaan naar Delphi. De tolweg een stuk gereden, dat is niet interessant wel duur; er staan veel struiken en bomen langs de tolweg zodat je weinig van de omgeving ziet.

Bij Lamia hebben we de tolweg verlaten en zijn we naar Loutra Thermopilas(Thermopylai) gereden. Er zijn warmwater bronnen, zwavelhoudend water wel te verstaan.

Een verwaarloosde plek waar het vroegere kuuroord nu een dichtbevolkt vluchtelingenkamp is.

Er stroomt inderdaad stinkend warm water uit de berg en er waren een paar mensen aan het baden. Een honingverkoper stond er ook, hij gooide emmers zwavelwater over de weg rond zijn kraampje. Er vlakbij is een grote vlakte waar een paar campers verbleven.

Vervolgens door de bergen op weg naar Delphi; Er was weinig verkeer op de weg, er liggen nauwelijks dorpen aan de weg en hier en daar ligt een tankstation. Wel hele mooie vergezichten op grote hoogte. Op de bergtoppen in de verte lag nog sneeuw.

We hebben heel wat haarspeldbochten moeten rijden om Delphi te bereiken.

Delphi zelf is een toeristisch stadje op een heuvel met erg smalle straten. De archeologische site met de tempel van Apollon en het museum ligt net buiten het dorpje. Iets verder ligt een kleine site met resten uit ong 360 voor chr. De Tholos van Athena Pronaia. De meeste zuilen en ornamenten zijn gemaakt van marmer. Daar ook kwamen we 2 Belgische fietsers tegen, zij zijn onderweg naar Azerbeidzjan en denken daar in juni aan te komen.

Op de camping waar we overnachten zijn voor honden zeer gevaarlijke dennen processierupsen gesignaleerd. Reden voor ons om hier maar 1 nacht te blijven ondanks het geweldige uitzicht vanaf de camping.

Woensdag 20 maart 2019: Om 10.00 kochten we toegangskaartjes voor de ruines en het museum in Delphi. Er liepen al heel wat mensen op het terrein en tussen de resten van de tempel van Apollon; een bus Aziaten, een bus Fransen en meerdere groepen scholieren van diverse nationaliteiten. De bewaker verzuchtte dat er teveel studenten rondliepen.

In minder dan een uur zijn de resten van de tempel te bekijken, vervolgens hebben we het museum bezocht. Alle losse ornamenten en standbeelden (alles van Marmer) uit de tempels zijn te bekijken in het museum. Ook zijn er heel wat van de offergaven die in de tempel zijn gevonden in het museum. Een mooie mozaiek-vloer hebben we ook gezien.

Rond de middag zijn we verder gereden met als doel Athene. De rit voerde eerst door de bergen en een heel mooi dorpje met hele smalle straten, ook de hoofdweg was erg smal. Nu laten Grieken zich daar niet door afleiden en parkeren gewoon daar waar ze willen zijn, eventueel parkeren ze dubbel. Het was zodoende nog een klus om door dat mooie dorp te rijden, zeker toen er ook nog een bus kwam uit de tegenovergestelde richting.

We reden op zeker moment wel heel dicht bij de sneeuwgrens.

Eenmaal uit de bergen voelde het wat warmer en reden we door landbouwgebied.

Wat ons tot nu toe wel opvalt: het vele vuil dat overal ligt, veel doodgereden honden en een enkele kat, verlaten half afgebouwde gebouwen, veel leegstaande bedrijfspanden. Voor Thiva lag een krottenwijk met aan modderpaden onderkomens van golfplaten.

De wegen rond Athene zijn heel erg druk, maar de camping hebben we relatief gemakkelijk gevonden. De camping ligt aan een erg drukke 4 baans weg in een voorstad van Athene, het hek was dicht en even waren we bang dat de camping gesloten was, maar er was een mannetje aanwezig die ons een plekje gaf en veel info inclusief plattegrond van Athene, maar dat is voor morgen.

Het is heel rustig op de camping, voor de nacht zijn we met 4, waaronder 3 duitsers.

Thieu heeft het kabeltje om het scheerapparaat te laden thuis laten liggen, dus een dezer dagen op zoek naar een kabeltje.

Godelive

Hahahah herkenbaar dat Grieken overal gaan staan met de auto. Hun motto is : ik wist niet dat jij hier ook moest zijn ?
Leuk verhaal weer. Jammer van de warmwater bronnen ?
Groetjes ? ?

Nellie