bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Via Noord-Macedonie

Na een prima nachtrust werden we vanochtend wakker van de regen. Ontbijten, opruimen en op weg naar Thessaloniki in Griekenland. Het was heel erg rustig op de weg naar Macedonie, tankstations lagen er verlaten bij. Hier en daar een minaret in een dorpje, dus een moskee, soms een orthodox kerkje er vlakbij. Hier en daar werkten de boeren op het land, bijna alle huizen hebben een tuin met “ vrije uitloop” kippen, met bloemetjes in een tuin lijkt men zich hier niet bezig te houden. Bij de grens Servie/Macedonie verliep alles vlotjes; De Serviers zetten een uitreisstempeltje in de paspoorten, 100 meter verder controleerden de Macedoniers onze groene kaart en wilde een douanier even in de camper kijken. Binnen 5 minuten was ook dat geregeld en reden we Macedonie binnen. Hier en daar was de weg slecht en af en toe is er een tolhuisje en moet je tol betalen. Dat kan met euro’s. Bij de tolhuisjes hangt een prijslijst in euro’s zodat je weet hoeveel het deze keer kost. Bij een van de huisjes wilde de kassier meer dan 5 euro, we maakten hem duidelijk , dat wij nog wat euro’s retour wilden. Alles met gebarentaal, dat wel. De man belde ergens heen en toen kregen we wisselgeld terug; waarschijnlijk dacht hij in eerste instantie dat we vrachtwagentarief moesten betalen.

In het Noorden van Macedonie zagen we nog een paar moskee-en, verder het land in niet meer.

Het is een mooie route door Macedonie, door een rivierdal omgeven door heuvels, wel opvallend veel monumentjes voor verongelukte personen en ook hier veel huisjes die onderhoud kunnen gebruiken.

Een gedeelte is vlak en daar zijn grote ingezaaide velden.

De autoweg door heel Macedonie is klaar, het laatst nieuwe deel loopt door de bergen.

Vlak voor de Griekse grens liggen een paar Casino’s en een groot hotel. Winterseizoen, dus ook daar erg rustig. Weer verliep de grenspassage snel. Paspoortcontrole en rijden maar. De Griekse kant van de grens viel tegen, er is niets, alleen een niet al te best onderhouden 4 baans weg. Wel is het in Griekenland 1 uur later dan in Nederland.

Rond Thessaloniki werd het druk op de weg, we zijn naar het vliegveld gereden en overnachten nu bij een camper/caravan bedrijf naast het vliegveld. Men mag hier gratis overnachten op bewaakt terrein, met gebruik van elektra, wifi, water en toilet. Er is wel wat lawaai van omliggende bedrijven en vliegtuigen, maar die werken niet in de nacht.

Er is in de buurt in dit seizoen geen andere overnachtingsplek. We hebben gezelschap van een Engelsman met wat elektraproblemen in de camper die men hier morgen gaat oplossen.

Godelive

? ? Hahahah de Grieken zijn nog niet wakker zeker!!