bubblesnaargriekenland.reismee.nl

reisdag , naar Graz

zondag 10 maart 2019:

Toen de storm vannacht eindelijk ging liggen, begon het te regenen, het heeft de rest van de nacht geregend. Verder was het heel erg rustig in de nacht. Op de camperplaats koop je elektra per KWh. Vooruit betalen, dus inschatten wat je gaat verbruiken. Vanmorgen hadden we geen elektra meer, blijkbaar verkeerde inschatting gemaakt bij betalen. Jammer dan, om koffie te maken de fluitketel op het gas gezet. Na het ontbijt zijn we nog steeds in de regen op weg gegaan naar Graz in het zuid-oosten van Oostenrijk. Op zondag is er geen vrachtverkeer, dus best rustig op de weg en we konden goed doorrijden ondanks de voortdurende regen. We merkten weinig van wind tot we gingen lunchen. Op een parkeerplaats in de buurt van het Oostenrijkse Wels bleek het niet alleen te regenen maar ook flink te stormen.

Uiteindelijk heeft het geregend tot 50 km ten noorden van Graz.

Dieselprijs per liter kan nogal verschillen, zelfs in Duitsland. We betaalden bij de 2e tankbeurt niet ver van Oostenrijk 25 eurocent minder per liter dan bij de eerste tankbeurt in Rheinland-Pfalz.

We hebben onderweg veel sneeuw gezien, op sommige plaatsen waren in de dorpjes alleen de wegen vrij. De autoweg was prima in orde. Ook Oostenrijk heeft heel wat tunnels, in onze route van vandaag zaten heel wat tunnels, waarvan 2 toltunnels. Voor Oostenrijk koopje een tolvignet met een geldigheid voor een bepaalde tijd. Daarnaast kan het zijn dat je voor het passeren van een tunnel moet betalen. Voor ons 2x extra tol dus en dan wordt de rit wel duur. De laatste 9 kilometer tot Graz rijdt je ook 9 km door een tunnel, daarna was het nog 2 km naar de camper-camping.

Die “campercamping” is een voormalige gemeentecamping die nu ge-exploiteerd wordt als camperplaats. Dus een fraai verwarmd toiletgebouw, elektra, leuke staanplaatsen en goede voorzieningen om je schoon en vuilwater van de camper in orde te maken. Overigens zijn caravans hier ook welkom. In dit seizoen is de receptie alleen van 08.00 tot 10.00 in de ochtend open. Je mag buiten receptie-uren alvast een plekje kiezen om te overnachten, afrekenen de volgende ochtend. Nadeel is dat je voor het openen van het toiletgebouw een code nodig hebt en die nergens ophangt. Gelukkig staan er nog 9 andere kampeerders en kregen we van iemand die er al langer verbleef de toegangscode voor het toiletgebouw.

Het was droog, wat zon en 15 graden. We zijn per fiets gaan eten bij een restaurantje op 1,5 km aftstand van de camping. De naam van restaurantje “Knusperhauschen” vonden wij gezellig klinken. We kwamen terecht in een eenvoudig, volksbuurtachtig, ouderwets , maar gezellig, aandoend cafe-restaurantje. Het personeel was erg vriendelijk en het eten ouderwets eenvoudig, best lekker, maar heel erg grote porties. Alles voor een vriendelijke prijs.

In het journaal zagen we dat er in Nederland veel schade is door storm. Maar ook dat er gevoetbald werd tijdens een sneeuwbui

Ben en Godelive van Dommelen

Het weer is niet je van het zo te lezen en te zien aan de plaatjes. Hopelijk verbetert dit zodra jullie wat zuidelijker gaan.