bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Dubrovnik

Donderdag 25 april 2019: We kwamen er gisteravond pas achter dat Montenegro geen eigen munt heeft, maar de euro gebruikt als betaalmiddel. Ze horen echter niet tot de eurolanden.

We zijn vandaag naar een plaatsje bij Dubrovnik in Kroatie gereden. Niet veel kilometers, maar wel tijdrovend. Het was erg druk op de weg, we staan ergens minstens een kwartier stil omdat er aan de weg gewerkt wordt en er dus maar 1 rijbaan beschikbaar is. De grenspassage gaat tamelijk snel deze keer. We hebben nu ook een uitreis stempeltje uit Montenegro. De grenspost van Kroatie ligt een heel eind verwijderd van de post van Montenegro. Na een paspoortcheck mogen we Kroatie inrijden. Nog voor het middaguur staan we op camping Kate in Mlini; de camping ligt pal aan de doorgaande weg, makkelijk te vinden dus. Een mooie kleine camping. De eerste camping ook met een oud kapelletje op de camping. Er staat een enorme Canadese camper (12 meter) met 3 slide-outs op de camping, de Canadezen van Nederlandse afkomst maken een toer van enkele jaren door Europa, ze zijn bezig aan hun 3e jaar. Ze hebben een personenauto meegebracht die ze aan de camper hangen als ze naar een volgende bestemming gaan.

Tegen de avond zijn er 18 kampeermiddelen op de camping, voor het merendeel afkomstig uit Duitsland.

Vrijdag 26 april 2019:Vanaf de camping kom je via een trap van meer dan 160 treden beneden in het dorpje bij een kleine haven. Vanuit dat haventje vertrekt regelmatig een bootje naar Dubrovnik, een soort waterbus volgens een beperkte dienstregeling. Wij zijn vanochtend om 10.00 met deze waterbus naar Dubrovnik gegaan. Na ong. 3 kwartier stapten we de pier in Dubrovnik op. Vanuit de oude haven loopje door een poort in de stadsmuur de oude stad in. Het is er heel erg druk, je kunt zowat over de hoofden lopen.

De hoofdstraat is een brede straat met veel grote oude gebouwen, winkeltjes en restaurants op de begane grond. Het oude Dubrovnik heeft in elke straat wel meerdere kerken en is geheel ommuurd en je kunt tegen betaling van ong. 15 euro een wandeling over de stadsmuren maken. Er zijn heel veel smalle straatjes, straatjes met heel veel trappen omdat Dubrovnik tegen een heuvel is gebouwd. Eten en drinken zijn in dit super toeristische stadje duur.

Er lopen in alle straten groepen toeristen met een gids, net buiten de stadsmuren rijden de bussen met toeristen af en aan. We hebben weer erg veel groepen Aziatische toeristen gezien. Regelmatig meren er ook cruiseschepen aan, dan zijn er nog meer bezoekers.

De terugvaart gaat met een sneller bootje, ondanks twee tussenstops staan we na ruim een half uur weer aan wal.

Enkele kilometers ten zuiden van Dubrovnik ligt, aan een mooi strand, een verlaten, deels verwoest vakantieresort uit de tijd van president Tito. Het resort was voor militairen en hun gezinnen bedoeld en voorzien van alle mogelijke luxe. In de oorlog van de negentiger jaren zijn de gebouwen kapot geschoten. Ze worden nu bezocht als toeristische attractie.