bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Igoumenitsa

Vrijdag 19 april 2019:Na het ontbijt zijn we verder naar het noorden gereden. Een mooi landschap waarbij we bij Ammoudia een groot moerasgebied passeren en even later rijden we langs het Kalodikiou meer, ook wel waterlelie meer genoemd omdat het bijna geheel gevuld is met waterlelies. Het meer ligt in een natuurgebied en herbergt verschillende diersoorten, o.a landschildpadden. In Igoumenitsa staat weer een auto dubbel geparkeerd op de smalle doorgaande weg, deze keer kunnen we echt niet verder en we toeteren. Dat helpt niet, dan begint de file achter ons te toeteren en meteen komt er een man aangehold die snel met de auto wegrijdt. Er zijn veel terrassen in Igoumenitsa en die waren rond de middag al goed bezet. Langs een soort boulevard heeft men ooit een parkachtige strook aangelegd, helaas is er geen onderhoud gepleegd en is het nu een wildernis. We staan op een zeer chaotisch ingerichte camping op een smalle landtong. De camping heeft voornamelijk vaste seizoens kampeerders, maar alles is nog verlaten. Passanten zoals wij mogen ergens een open plek zoeken, gevolg is dat er her en der verspreid passanten staan op een verder verlaten camping. Wij komen terecht op een soort graspleintje, in gezelschap van een Pool, een Nederlands busje en een Oostenrijks stel. Er staat veel frisse wind van zee, zeer welkom in de zomer denken we, maar nu wat vervelend. Er is een lang zandstrand naast de camping dat doorloopt over een soort dijk met een weg en begroeiing. Aan de dijk kamperen meerdere campers “vrij”, en liggen een paar nu nog gesloten restaurantjes. Er loopt een mooi fietspad langs het water tot aan de 4 km verder gelegen haven van Igoumenitsa. Vanuit die haven vertrekken Ferries naar Italie, maar ook naar de voor de kust liggende eilanden, o.a Corfu. Er is dus overdag en in mindere mate ’s-nachts veel gebrom van de varende ferries.

Ondanks dat het pas april is en de dagtemperatuur amper de 20 graden haalt zijn er helaas al muggen actief.

Zaterdag 20 april 2019: Tegen de middag zijn we op de fiets naar het dorp gegaan, we willen morgen richting Albanië reizen en moeten nog wat euro’s pinnen, we hebben geen Albanese valuta. Bij het zien van een kapsalon herinner ik me dat een knipbeurt onderhand ook wenselijk is. De ietwat sjiek ogende salon heeft geen tijd voor een simpele knipbeurt, jammer. Even later passeren we een kapsalon zonder klanten, dan daar maar proberen en jawel, de jonge dame heeft tijd. Eerst wast ze mijn haren, daarna volgt een precieze knipbeurt en vervolgens wat ze mijn haren nogmaals, ze heeft inmiddels enkele wachtende klanten, maar ze haast zich niet. Totale kosten voor deze behandeling 15 euro. Ze heeft netjes geknipt en ik kan er weer even tegen. Het loopt inmiddels tegen enen, lunchtijd dus. Dat doen we op een van de vele terrassen. We zagen het al eerder deze reis: zoveel mogelijk één prijs voor alles in het café. Deze keer kost alles 2,50 euro. Daarna nog even naar de supermarkt en dan terug naar de camping. Op de camping zijn inmiddels enkele Grieken gearriveerd die hun caravan weer komen klaarmaken voor het zomerseizoen.

Bij de Polen ligt al vanaf wij aankwamen een zwarte poes voor de caravan. Ze geven die poes ook eten, dus wij denken dat het hun poes is, maar vandaag vertelden ze dat het een campingpoes is, het beestje is nog zwanger ook en morgen gaan de polen naar huis.

Vanavond was er een groot kampvuur op het strand, de vaste kampeerders hebben het seizoen geopend.

Godelive

Vorig jaar op de camping mochten wij ook zelf een plekje uitzoeken. Dat was midden in het seizoen.
Wat wij hoorden van andere campeerders is dat op een aantal campings de eerste rij aan zee alleen voor de Grieken waren die er vast stonden. ? Ook is /was dat zo op deze camping. Op verschillende campings in Griekenland mag je idd je eigen plek op zoeken. Soms idd chaotisch. Er zijn dan kampeerders die zich dan een grotere plek toe-eigenen. Maar zegt de camping eigenaar dat lost zichzelf wel op in het hoogseizoen ?.
Groetjes

Godelive

Fijne paasdagen ???

Ben

Weer genoten van jullie reisverhaal. Veel plezier en succes richting Albanië.