bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Via Akrata naar Riza

Maandag 15 april: Vanmorgen in een stralend zonnetje de camping in Palaia Epidavros afgereden. Overal is men bezig om de rijpe sinaasappels en citroenen te oogsten. Via de kustweg noordwaarts naar Korinth gereden, een hele mooie route over een goed onderhouden weg langs een rotsachtige kust. Vanuit Korinth verder richting Patras , weer via een kustweg, deze route is duidelijk anders, het landschap is vlakker, de weg is slechter onderhouden en voert door veel dorpjes. Op veel plekken zit een verdwijngat(sinkhole) in het asfalt; de holle ruimte onder het wegdek is hier en daar enorm, gelukkig zijn die stukken weg wel afgezet. Sommige dorpjes zien er wat verwaarloosd uit, andere dorpjes wachten op het toeristenseizoen. Soms rijden we door het dorpscentrum maar heel vaak ook over een strandweg. Opvallend, maar niet ongebruikelijk in Griekenland: restaurantjes en winkeltjes, maar nergens parkeer ruimte. In Xylokastro komen we voorbij een wat merkwaardig bouwwerk: een grote oude kerk met eraan vast een soort zuilengalerij van wit marmer. Op het pleintje naast de kerk staat ook een monument met een paar zuilen. De kerk is gesloten en er staat nergens uitleg. Op internet vinden we wel foto’s van het interieur van de kerk, dat ziet er heel bijzonder uit.

In de verte hangen weer donkere wolken, en af en toe valt een druppel regen.

Via een heel smal weggetje bereiken we ons doel, een camping in Akrata. De camping ligt, hoe kan het anders, aan zee en naast de monding van een rivier waar ten gevolge van de vele regen modderwater door stroomt. Het is een kleine camping waar veel bezoekers die via de haven van Patras reizen een nachtje komen staan. Prettige verrassing is, dat het restaurant elke dag open is. Als we ons geïnstalleerd hebben begint het te regenen, al snel staat de camping blank.

Dinsdag 16 april 2019: Vanmorgen was de regen gestopt en scheen de zon. De zee ziet niet blauw, maar bruin van het vele modderwater dat de rivier naar zee brengt. Het is nog steeds behoorlijk fris, vanmorgen was het 13 graden. Vanmiddag was het uit de wind en in de zon wel lekker. We zijn naar het dorp gefietst, ong 3,5 km tot het centrum, voor zover er sprake is van een centrum. We zijn terug gefietst langs het strand en iets wat je boulevard zou kunnen noemen. Er liggen wat gesloten appartementencomplexen en restaurantjes. Een enkel cafeetje of restaurantje is open, maar er zijn nagenoeg geen klanten. Op veel verwaarloosde velden en stroken bloeien heel veel bloemen, er staan dan ook vaak bijenkasten, zo ook hier langs de rivier. Terug op de camping nog een tijd in de zon gezeten met onze Zwitserse buren.

Woensdag 17 april 2019: Een stralende dag tot 17.00. toen stak de wind open kregen we een buitje.

Donderdag 18 april 2019: Vanmorgen hebben we de camping In Akrata en de Peloponnesos verlaten. We zijn via de enorme spanbrug bij Patras naar het vasteland van Griekenland gereden. Een fraaie verbinding waarvoor je dan ook een flink bedrag aan tol betaalt. Het landschap is mooi, afwisselende begroeiing en bergachtig. We zijn langs een paar meren gereden en dan via Amfilochia naar Preveza. Amfilochia is een leuk stadje met een haventje en heel veel restaurantjes aan de Ambracische Golf, er was ook veel volk op de been. We vervolgen de weg naar Preveza langs de Ambracische Golf. De weg is niet best, te weinig onderhoud. Er staat een autoweg gepland op de wegenkaart en we zien inderdaad grote stukken autoweg, sommige delen zijn zelfs helemaal klaar, inclusief borden, maar niet in gebruik. We zien ook nergens dat er gewerkt wordt aan de voltooiing van de autoweg. Er liggen hier en daar viaducten wat verloren in het landschap. We zagen al eerder een verlaten, onvoltooid stuk autoweg.

Er is weinig verkeer en er liggen weinig dorpjes aan deze weg. Alleen Vonitsa is een aardig dorp met uiteraard een wat lastige passage door het centrum omdat men weer in het wilde weg geparkeerd heeft. We komen voorbij het vliegveldje van Preveza en komen dan via een toltunnel in Preveza. We zijn verder gereden via de kustweg en uiteindelijk beland op een echt Griekse camping. We hebben gezelschap van en stel Fransen, Duitsers en Zwitsers.

De Zwitsers zijn recent in Griekenland aangekomen via Albanie, zij hebben nuttige informatie voor onze terugreis. Het is hier enkele graden warmer dan in de buurt van Patras, vooral de wind is hier minder koud. Uiteraard werden we vanavond weer getrakteerd op een onweersbui.

Ben

Weer een leuk verhaal. Griekenland blijft triggeren. Door de economische situatie zijn een heleboel zaken niet in orde, maar anderzijds hebben de Grieken ook een mentaliteit van wat vandaag niet kan komt morgen. Oftewel ook geen zorgen voor morgen. Het weer blijft ook wel ongezellig. Hopelijk gaat het de komende tijd verbeteren, want onze trip richting Griekenland gaat over zo'n 10 dagen alweer starten.