bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Naar Finikounda

Tegen de morgen vielen een paar druppels regen, maar daar bleef het ook bij. Na het ontbijt afrekenen bij het havenkantoor; dat was een hele procedure, er moest een hele riedel gegevens in de computer en toen rolde de rekening eruit, betalen kon wel met creditcard. De sanitair-sleutel werd in het kantoor ingeleverd bij de security en die betaalde contant de 5 euro borg terug.

Daarna richting Koroni, een best aardige weg dicht langs de kust. Er worden veel sinaasappels en Citroenen geteeld en er stonden meerdere fruitstalletjes langs de weg. In de kustdorpen is niks te doen, behalve in Petalidi, daar waren heel erg veel mensen op straat.

Ergens in het dorpje Charokopio staan borden die ons de weg moeten wijzen, welke kant we op moeten is niet helemaal duidelijk en we kiezen de rechter richting Finikounda( er was ook een bordje links naar Finikounda), daar willen we namelijk heen, tom tom is het er helemaal mee eens. Het is een smalle weg die ons het dorpje uit voert. We rijden kilometers lang slingerend door een mooi heuvellandschap dat almaar bergachtiger wordt. Dan komen we in een dorpje (Chrisokellaria) met een hele smalle weg door het dorp. Ergens staat een auto geparkeerd en aan de andere kant is een muurtje met bloemen. Passeren lijkt net te gaan lukken maar dan blijft de camper ergens achter haken en klinkt gerinkel van staalplaat. Het lijkt of de auto die we passeerden de wieldop kwijt is, maar er steekt ook iets vreemds uit aan de zijkant van de camper. Daar we niet kunnen stoppen op een 1 baans stijgend weggetje in het dorp zien we pas een kilometer verder wat er aan de hand is. We hebben geen instaptrapje meer. Mogelijk was het trapje niet ingeklapt en is tegen de autoband van de auto die geparkeerd stond gekomen. De uitstekende traparmen zijn helemaal krom en de tredeplaat is verdwenen. We hebben dat ijzerwerk provisorisch vastgezet zodat het niet over de grond sleept of iets kan raken en zijn toen maar verder gereden. Het dorpje uit weer slingerend omhoog om uiteindelijk via een steeds smaller wordende weg uit te komen op een keurige 2 baans weg(zucht).

Nog 10 km tot de beoogde camping, inmiddels was het hard gaan waaien en zwaarbewolkt.

De camping ligt pal aan zee en we werden vriendelijk te woord gestaan. We mogen een plek uitkiezen. Omdat er erg veel wind staat willen we wat verder van het strand afstaan, maar de plekken zijn wel erg klein. Uiteindelijk staan we, past precies. Thieu heeft de traparmen verwijderd, dus nu hebben we een erg hoge instap, als we een huishoudelijke artikelenwinkel tegenkomen moeten we maar een plastic opstap kopen.

Het restaurant van deze camping is eenmaal per week open, en wel op vrijdag. We besluiten dus in het restaurant te gaan eten en dat blijkt een gezellige en lekkere keuze.

Er staan een paar grote ronde tafels, er zitten al 8 personen en wij schuiven aan bij een Duits stel, even later komt er nog een Duits stel bij en is de tafel vol. De andere tafel bestaat uit Engelsen en in de keuken bij de open haard zit nog een Duitser. De menukaart is beperkt en we mogen in de keuken komen aanwijzen wat we willen eten. We kiezen voor een of ander mengsel van groenten en kippenpoten met frites.

Het eten wordt opgediend op een vetvrij vel papier in aluminiumfolie. Slim, denken wij, dat bespaart afwas. Maar de opdienwijze is veel praktischer, opdienen op een bord is belastingplichtig, op deze wijze opdienen niet. Het maal smaakt uitstekend, evenals de wijn en onderhand wordt er gezellig gekletst met onze oosterburen. Een van de Duitse stellen moet binnenkort naar huis en weer aan het werk, de anderen zijn hier al sinds november.

Inmiddels regent het flink door en volgens de weersvooruitzichten duurt dat op zijn minst tot zaterdag avond.

Ben

Wat vervelend dat jullie schade hebben gereden. Op de smalle wegen is het risico echter groot en wij kunnen er over meepraten. Petalidi en Koroni klinken bekend. Finikounda eveneens en heeft verschillende campings. Kon niet ontdekken waar jullie zijn geland.

Godelive

Jammer van de schade. ? Ik denk dat jullie op Thines zitten. De camping houder is een vriendelijke jonge gast. Dat weggetje naar de camping toe daar zit die verschrikkelijke put in de weg.
Innovatief van de Grieken om belasting te besparen ??

Wim

Belastinggeld komt bij de Grieken wel van een andere kant!
Mooi verhaal, ik heb nog wel een opstapje!
Gr . Wim.