bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Kato Gatzea

Zaterdag 16 maart 2019:Vanmorgen zijn we vertrokken uit Thessaloniki. De Grieken zijn blijkbaar geen echte ochtendmensen want de poort van het terrein waar we twee nachten hebben overnacht ging pas om 09.30 open.

We hebben de eigenaar van de overnachtingsplaats bedankt en geprobeerd een vergoeding te geven voor het gebruik van de faciliteiten. Hij wilde absoluut geen vergoeding. Hij heeft ook uitgelegd waarom hij iedere camper een gratis overnachtingsplek gunt. Uiteraard geeft het zijn camper en caravan onderhouds- en herstelbedrijf ook naamsbekendheid.

De rondweg om Thessaloniki was erg rustig net als de autoweg naar het 250 km zuidelijker gelegen Kato Gatzea.

Bij Thessaloniki zagen we een bedrijf dat mini-kerkjes, dus kapelletjes verkocht. Veel grote bedrijven hebben zo’n kapelletje op hun terrein en soms hebben mensen er een in hun tuin, voor elke kerk staat meestal ook een kapelletje. Grieken lopen graag even een kapelletje in om een kopie van een of andere icoonheilige te kussen en een kaarsje op te steken.

Op de autoweg moet tol betaald worden, je krijgt geen ticket maar moet steeds voor een traject betalen.

Vanaf de autoweg was het nog 40 km, meest langs de kust, tot de camping. De camping is een terrassencamping die heel het jaar open is. Er staan 2 andere gasten, Duitsers. We hebben een leuke zonnige plek, dicht bij het water en tussen de olijfbomen. De middag heerlijk in de zon gezeten.

Zondag 17 maart:Vandaag de was gedaan en daarna naar het dichts bij gelegen dorp gewandeld. Het was erg mooi weer en de terrassen aan het water waren goed bezet, we bestelden op een van de terrasjes koffie: het duurde een half uur om 2 koppen koffie te krijgen. De meeste restaurantjes hebben in dit seizoen geen voedsel, alleen koffie.

Dus de lunch bij de camper daarna naar het dorp aan de andere kant van de camping gelopen, dat dorp is wat groter en er zijn wat meer restaurants open, er is ook veel meer strand.

Hoewel er weinig wind was, was de was toch lekker droog om 17.00.

De campingbaas had al een paar keer gezegd dat hij in de avond de open haard aan maakte en dat we welkom waren, dus deze avond gezellig gekletst met de campingbaas voor de open haard.

Maandag 18 maart: Weer een heerlijk zonnige dag. De camping wordt vanaf nu klaargemaakt voor het seizoen; vanmorgen verschenen 6 schilders, 2 dames en nog enkele mannen om de hagen te scheren en het gras te maaien.

Er vliegen hier minstens 4 soorten vlinders, de meest opmerkelijke is wel de kolibri vlinder.

We zijn even naar een verwaarloosd haventje een paar 100 meter verderop gelopen. Onze

Duitse buurman heeft daar een bootje liggen. Er lagen wel wat bootjes en er liepen wat zwerfhonden, verder was er gewoon niets. Een heerlijk rustige dag vandaag.

Morgen gaan we verder naar Delphi.

Godelive

Grieken nemen gerust de tijd! ??