bubblesnaargriekenland.reismee.nl

Thessaloniki

Om 7.00 vertrok een vliegtuig op het vliegveld, toen werd dus onze nachtrust verstoord. De rest van de nacht was het rustig.

Na het ontbijt zijn we met de bus naar het centrum van Thessaloniki gegaan; de bushalte ligt vlakbij bij het bedrijf waar we verblijven; De bus brengt je naar de Ikea, waar een heel groot busstation is, daar stap je over op de bus naar het centrum van Thessaloniki. De hele reis duurt ongeveer een uur. Het was zonnig en ong. 15 graden, dus een prima dag om een stad te bezoeken. Een tourist info konden we niet vinden, op internet is wat versnipperde info over de stad en de bewegwijzering in de stad is ook niet echt helder. We zijn dus maar gewoon op pad gegaan. Er staan echt wel hele oude gebouwen in de stad, een aantal moet nog gerenoveerd worden, een aantal is gewoon niet open. Zo vonden we 2 turkse hammams uit de 15e eeuw, de ene (permanent?) gesloten, de andere wordt mogelijk aan renovatie gewerkt.

Er zijn resten van een enorme fontein uit de 4e eeuw die opgegraven zijn, maar daarna is er een draadhek omheen gezet en men is nooit gestart met renovatie.

Er zijn meerdere eeuwenoude kerken die vrij te bezoeken zijn, die kerken zijn meestal wel goed onderhouden. De meeste kerken zijn heel de dag geopend, er lopen veel Grieken even binnen om een kaarsje op te steken. Er ligt ook een prachtig klooster midden in de stad, de kerk en binnenplaats kun je bezoeken.

En dan is er ook nog de Agia Sophia kerk, in de 7e eeuw gebouwd naar voorbeeld van de Agia Sophia moskee in Istanbul.

Je kunt kilometers ver langs het water lopen, er is geen strand, wel veel terrasjes. Eigenlijk wel een gezellige stad.

Wel vreemd zijn de gebouwen in de stad, het is een rommeltje van bouwstijlen

Op het grote plein (Aristoteles plein) was rond de middag een kleine groep jeugdige demonstranten om te demonstreren voor een beter klimaat: ze hadden een spandoek en wat karton met tekst.

We bezochten nog een overdekte markt en reisden tegen vijven terug naar onze camper.

De Engelsen zaten buiten op een stoel in de zon te wachten tot hun camper uit de werkplaats kwam. De elektra problemen kunnen mogelijk niet opgelost worden, voor hen lastig want ze trekken al 2 jaar permanent door europa en zijn eigenlijk niet van plan terug te keren naar Groot Brittanie.

Vandaag is er ook een Amerikaanse camper gekomen, het Amerikaans stel met kleuter maakt een reis van 2 jaar door Europa, de camper hebben ze meegebracht.

Ben en Godelive van Dommelen

In deze regio van Griekenland zijn wij nog niet geweest, maar wie weet wat niet is kan nog komen.